Friday, April 23, 2021

Võimalused vs kasutusmugavus

Peaaegu normiks on saanud, et ettevõttel on lisaks füüsilisele aadressile veebiaadress. See, mida ettevõte oma kodulehele panna otsustab, on laias laastus aga ta enda teha. Kliendina ootan müügiga tegelevate ettevõtete lehtedelt kindlasti infot, mida müüakse ja seda, kuidas kontakti saada. Kasutusmugavust tõstab info kaupade/teenuste hinna kohta infot, veel parem, kui on lisatud otsingu- ja sorteerimisvõimalusi.

Lihtsa näitena Meie toidukaupade ja Selveri lehtedel on olemas info nii asukoha kui teatud määral ka saadaolevate toodete ja hindade kohta, aga muus osas on need üpris erinevad. Kui Meie toidukaubad paistab rõhuvat minimalistlikkusele ja valmiskomponentide (issuu) kasutamisele, siis Selver on lehte sisseehitanud e-poe, Selveri köögist tellimise võimalused, retseptinurga jne. Ehk siis kasutajale on nende lehtede välimus (user interface) ja kasutusvõimalused väga erinevad.


Välimusega on tihedalt läbipõimunud kasutajakogemus (user experience) ehk see, kuidas kasutaja talle pakutud funktsionaalsust saab kasutada. Kasutatavuse osas on Jakob Nielsen toonud välja 5 kriteeriumi: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead ja rahulolu. Kui Meie toidukaupade leht on õpitavuse seisukohast väga kiire, siis tõhususes soodustoodete otsimisel jääb ta Selverile selgelt alla. Nimelt on Selveril Eesti e-poodidest üks põhjalikumaid filtreerimissüsteeme. Meeldejäävuse poolest on neid kaht lehte keeruline võrrelda - Meie toidukaupade leht on niivõrd minimalistlik, et seal on keeruline unustada, kust mida leida, Selveri lehel jällegi läheb pisut aega, et meenutada, kus miski asus. Vigu võib Selveri lehel kasutajal kindlasti tunduvalt rohkem tekkida. Eriti näiteks lehte puutetundliku ekraaniga kasutades, kus ostukorvi võib ootamatult sattuda tooteid rohkem kui plaanitud. Täielikku rahulolu mul neid lehti kasutades ei teki - Meie toidukaupade funktsionaalsus on liiga madal, Selver on jälle üsna palju funktsioone väiksele alale püüdnud mahutada.

Kasutajakogemuse seisukohast on paljudel hambus olnud eesti.ee leht. Mitmeti pean sellega nõustuma - intuitiivselt õppimine võtab seal aega, tõhusus pole eriti kõrge, sest soovitava teemani jõudmine on samuti mitme menüüpunkti taga peidus. Kui lehte mõnda aega ei kasuta, siis läheb meeldetuletamisega jällegi aega ning mitmel korral olen avastanud end otsimast mõnd teemat valest alapunktist. Samas sisukuselt on see leht võrratu, koondades kokku kogu väga palju infot. Lisaks võib lehele väikese pai teha, kuna see on ajapikku muutunud siiski veidi intuitiivsemaks. 

Lõpetuseks on veebilehtede välimuses toimunud viimase 15 aasta jooksul märkimisväärne areng. Staatilised lehed on muutunud dünaamilisteks ja kõvasti kasutajasõbralikemaks. Lehe tegemiseks ei pea enam ise programmeerima õppima või oskajat palkama, vaid saadaval on erinevad keskkonnad (nt WordPress, Weebly, Joomla! jne). Isegi kasutatavuse parandamiseks saab pöörduda ekspertide poole, näiteks Trinidad Wiseman, kelle leht on esmapilgul äärmiselt intuitiivne. 

Arvustus - mänguelemendid lastele suunatud tarkvaras

ITSPEA rühmatööde raames tegid  Margot Saare, Maris Salk, Ragnar Rääsk ülevaate m änguelementide eetilisest kasutusest lastele suunatud tar...